Goed om het niet op z'n beloop te laten, het gaat om jouw belangen. Ik zou geen energie meer steken in dingen die jou niets opleveren.
Boosheid kan ook machteloosheid zijn, het kent vele kanten, zo liggen boosheid en verdriet ook dicht bij elkaar. Het kan goed zijn om na te gaan in hoeverre machteloosheid te maken kan hebben met jouw verleden, hoe je misschien psychisch monddood gemaakt bent door negatieve reacties op initiatieven die je ontplooide. Je kan dan soms te negatieve verwachtingen hebben. Anderzijds, als iemand bewezen heeft jou niet als gelijke te zien en je uitbuit, pest, naar beneden haalt enz., dan is gezond wantrouwen op z'n plaats.
Boos op jezelf kan dus ook oude pijn zijn.
Ik ben eigenlijk net met het herstel begonnen, ik snap er al veel van, herken bijna alles wat ik van Iris lees, maar heb nog geen overzicht.
Ik heb er een stukje over geschreven, ik denk dat het wel duidelijk maakt waar ik ergens zit:
Je hebt heel veel gelezen, het moest wel, want je voelde al heel lang dat jouw leven pijn doet, elke dag, elke nacht. Je weet alleen niet hoe het anders moet, je probeert het wel, maar het lukt steeds niet. Je weet niet hoe, waar of wie. Wie kan jou helpen, niemand lijkt het te snappen, je snapt het zelf ook niet maar je voelt het wel, voortdurend voel je de koude dreigende duisternis.
En je gaat toch verder, is het leven meedogenloos?
Tot er ergens en beetje licht komt, is dát nou licht, je weet nog niet waarvandaan, maar het is echt wel licht: het raakt je middenin je ziel, want die ziel hunkert er al je leven lang naar.
Maar hoe zal ik lopen? Ik zie niet waarheen. Wie kan me zeggen waar het licht te vinden is, waar? Links of rechts, boven of onder, nog een eind zo doorlopen en dan? Is daar dan dat licht?
Komt dat licht wel van buiten, komt dat van een ander? Moet een ander het licht aandoen, de deur openzetten van mijn gevangenis?
Is het licht vanbinnen, toch, ondanks en dwars door de pijn, licht in mijn hart, buik, ogen, mijn gevoel, dwars door mijn tranen?
Er is een deur opengezet, vanbinnen….
Nu pas kan Ik leren lopen in een vrij land met Jou en Jou, en Jou, hand in hand.
Jezelf is gestolen, een ander heeft het in gebruik. Je leidt niet je eigen leven, een ander zegt hoe je lopen moet, maar wil je daar wel heen, is dat wel jouw weg, de weg die bij jou past? Die ander zit op de geroofde plek in jou, bepaalt wat er gebeurt.
Ik wens voor jou dat het met je werk ongeveer zo gaat als jij denkt dat het moet gaan. Een andere baan zal op een gegeven moment weer een mooi nieuw begin zijn en door je opgedane ervaring zal je niet meer in de val van een narcist stappen.