Dosering Adrenal

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Quote:
De reacties van Henk zijn meer de recht-voor-zijn-raap Rotterdamse directheid zonder de bedoeling echt op de man te spelen, soms op het randje, maar ik meen ruim binnen de grenzen. Ik zou Henk maar weer in het veld opstellen als ik Mike was.


Dan is het Rotterdamse directheid tegenover Nijmeegse directheid. Ik ben niet zo gecharmeerd van het hoongelach en het gestook van Henk. Als dit kenmerkend is voor Rotterdamse humor, dan hebben ze daar maar een raar gevoel voor humor! Henk blijft wat mij berteft gediskwalificeerd, ik kan dit soort forumleden missen als kiespijn.

Mike

 
Zou iemand mij misschien wat advies/info kunnen geven over onderstaande adrenal???

Zou heel fijn zijn, heb er zelf namelijk (nog) gee verstand van en weet niet zo goed wat de verschillen zijn en welke ik nu dus beste kan nemen om mee te starten...

http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Natural-Glandular-150-Veggie-Caps/45935

http://www.iherb.com/Enzymatic-Therapy-ADRENergize-Energy-50-Capsules/2121

http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Cortex-100-Veggie-Caps/3415

http://www.swansonvitamins.com/swanson-premium-raw-adrenal-glandular-350-mg-60-caps#reviews

Alvast heel erg bedankt!

 
marjolein, de meeste mensen hier op het forum slikken adrenal van nutricology ( ik ga er ook mee beginnen ). Als je deze niet kan verdragen omdat er ook adrenaline in zit, kan je overgaan op nutricology adrenal cortex, daar zit geen adrenaline in ( maar is ook een stuk duurder ).

 
Die cortex zonder adrenaline zou dus wat voor mij kunnen zijn?ik voel me nerveus en opgejaagd met de gewone adrenal

 
Afgezien van de adrenaline; zit er verder nog een meerwaarde aan de cortex boven de gewone adrenal; maw is de een beter dan de ander?

 
Die cortex is al lang niet op voorraad. Ik zie wel een andere staan met een vergelijkbare prijs, maar die capsule bevat weer gelatine. Ik word ook wat gejaagd door de Adrenal volgens mij. Soms lastig te zeggen waar het van komt, want heb al tijden een hogere hartslag.

 
Quote:
maar die capsule bevat weer gelatine

.

Is dat een probleem dan, die gelatine? Gelatine is toch ook juist zo'n helend van de bottenbouillon?

 
Marjolein, ik denk juist dat je met de adrenal heel de bijnier ondersteunt en met de adrenal cortex dus maar een deel ( de cortex ) van de bijnieren ( maar dat weet ik niet zeker hoor, lijkt me alleen logisch ?!)

 
@Indigo: gelatine is op zich wel goed, alleen las ik dat bepaalde gelatine in capsules weer niet altijd goed voor je is. Weet het soms ook niet meer allemaal, vandaar mijn vraag :-)

 
@ Zonne,

Klinkt idd logisch en dat had ik zelf ook al min of meer bedacht, maar vraag me dan nog af of het beter is hele bijnier te ondersteunen of juist alleen de cortex... Meer is niet altijd beter... Kan ook tegengesteld werken (net als bij krachttraining less is more...) dus vandaar mijn vraag, mss niet helemaal duidelijk geformuleerd... ;-)

 
Gelatine is een non-probleem, behalve misschien voor vegetariërs.

De bijnier maakt tal van hormonen aan: stresshormoon, geslachtshormonen en vochthuishoudingshormoon in de buitenste laag (cortex, schors) en stresshormoon/neurotransmitter adrenaline in de binnenste laag (medulla/merg). Dat laatste maakt je alert, maar fokt je ook op als die niet op het juiste moment op de juiste plaats in de juiste hoeveelheid beschikbaar komt. Met een bijnieruitputting is dat de laatste functie die je aan wilt zwengelen. Zeker als je kribbig, rusteloos etc. bent of dat wordt van adrenal, dan is de cortex de minst riskante vorm.

De andere vorm, met adrenaline, kan -zeker in hogere doseringen- een 'adrenalin rush' geven zoals je van cocaïne, gokken of andere spannende dingen kunt krijgen en waaraan je verslaafd kunt raken.

 
Ah duidelijk! Thanx!

Denk dat cortex dan de veiligste variant is voor mij aangezien ik erg gespannen, stressig, opgefokt etc ben... Zit ook al standaard aan de rescue-druppels van Back... :-)Moeilijk om dingen los te laten... zorgt steeds weer voor spanning. Merk dan ook dat darmfunctie helemaal stagneert, wat ik ook neem om te ontlastenn...

 
Goede post, colonquixote! Jij en ik zijn het bste bewijs dat het op dit forum helemaal niet uit de hand hoeft te lopen, ook als we het op bepaalde punten niet eens zijn met elkaar. 8)

Mike

 
Quote:
De andere vorm, met adrenaline, kan -zeker in hogere doseringen- een 'adrenalin rush' geven zoals je van cocaïne, gokken of andere spannende dingen kunt krijgen en waaraan je verslaafd kunt raken.


Hoe moet je dit zien colonquixote? Betekent dit dan dat het adrenaline-deel uit de adrenal niet puur als ondersteuning werkt en de bijnier daardoor dus zelf niet meer rust krijgt, maar eigenlijk alleen een averechts effect heeft? Los nog van het verslavingsgevaar?

Wat fijn dat jij hier veel vanaf weet zeg. Dit lijkt me toch wel heel belangrijke informatie.

 
@marjolein: de laatste decennia komt men er achter dat serotonine behalve voor de geestelijke toestand, ook een belangrijke functie in de darm heeft. 80% van de serotoninewerking schijnt in de darm te huizen. Wat minder bekend is, omdat er meer geld te verdienen is aan serotonine dan aan GABA, s dat ook GABA een belangrijke functie heeft in de darm ("Enteric GABAergic neurons appear to be exclusively interneurons that release GABA as an excitatory neurotransmitter, in contrast to its inhibitory role in the CNS. ").

Wilhelm Reich's volgeling Alexander Lowen legde deze link al in de zestiger jaren in de bio-energetische analyse met de nog steeds gebruikte omschrijving "anaal retent" voor mensen die dingen moeilijke los kunnen laten (zoek eventueel op 'anal retentiveness').

Er is dus tegenwoordig ook een fysiologische verklaring voor een verband tussen het spijsverteringskanaal en bepaalde psychische karakteristieken (stemming, angst, obessieve aandacht/zorgen maken etc.), waar ik met mijn focus op darmen, hormonen en neurotransmitters de laatste jaren veel mee bezig ben. Fascinerend onderwerp! Ook in de Chinese Traditionele Geneeskunde is de link tussen maag, darmen (en andere organen ook trouwens) een volkomen geaccepteerd feit.

Kortom: als er psychische of neurologische problemen zijn die gekoppeld kunnen worden aan de serotonine- en GABA huishouding (rust, ontspanning, welbevinden) en er zijn ook klachten met betrekking tot het spijsverteringskanaal, dan zou je misschien de oplossing eerst kunnen zoeken in de darm. Daarna kan de bijnier, de schildklier en vervolgens de geest in al zijn facetten soms verrasend opknappen.

Één voorbeeldje van afgelopen voorjaar: een nieuwe patiënte van mij kwam spontaan na de eerste darmspoeling terug op het volgende consult met de mededeling dat haar dyslexie voor een belangrijk deel opgeknapt was. Dat zijn de ervaringen waar je het voor doet!

 
@mike: tuurlijk mike. Ik denk dat in de wetenschap meer door emotie vernield wordt dan ons lief is. Ik probeer nauwgezet uit de emotie te blijven en het bij feiten te houden. Als je wist wat voor een soap-opera het academische leven soms is . . . De wijsheid is soms ver te zoeken.

@indigo. Dat heb je goed opgevat denk ik. De adrenaline zorgt voor een grotere alertheid om goed op gevaar te kunnen reageren. Het maakt je dus ontvankelijker voor prikkels. Dat is meestal niet wat je met een uitgeputte bijnier wilt hebben.

Cortisol daarentegen heeft toch een andere functie hoewel het ook een 'stresshormoon' genoemd wordt. Het is veel meer dan dat. Het heeft invloed op de glucosehuishouding, het bewaakt ontstekingsprocessen (als de cortisolhuishouding goed werkt tenminste), beïnvloedt weefselherstel (huid & corticosteroïden!), beïnvloedt stemming en gedrag (sickness behaviour) en nog meer.

Het direct (medicamenteus) beïnvloeden van cortisolhuishouding kan soms nodig zijn, maar kent veel neveneffecten. Iedereen heeft in zijn omgeving wel patiënten meegemaakt die corticosteroïden voorgeschreven krijgen en gezien wat dat allemaal teweeg kan brengen.

Met adrenal suppletie doe je dit op mildere en natuurlijkere wijze in feite ook. Er zijn beslist velen die er baat bij vinden, maar het is wel verstandig om hierbij toch een deskundige vinger aan de pols te houden. Een uitgeputte bijnier kan de schildklier gaan beïnvloeden, waarna energiehuishouding en immuunsysteem ontregeld kunnen raken. Ingewikkeld maar boeiend vak, die PNI. :-)

 
@ alexandra: dank voor de link, ik ga hem zeker aandachtig doorlezen. Dat wij mensen in feite een doorgeëvolueerde darm zijn is mij steeds duidelijker geworden in de afgelopen jaren, zeker na het vak evolutieleer.

Eerst is zo'n twintig jaar geleden bij mij het besef gegroeid, dat als je wonderen wil zien gebeuren op het gebied van gezondheid, dat je je op de darm moet richten. Dat was de tijd waarin ik natuurgeneeskunde geïnteresseerd raakte. Pas de afgelopen dertien jaar of zo breidde zich dit door mijn kennismaking met de PNI uit naar het holistisch reguliere plaatje, waarbij de wederzijdse invloed van de fysiologie/stofwisseling, zenuwstelsel, hormoonstelsel en immuunstelsel een steeds belangrijker rol ging spelen.

P.S. Ik ben net even naar de link aan het kijken en zie tot mijn verrassing dat Alexandra dezelfde ervaring heeft met de link voeding/darm en dyslexie. Is nog geen dubbelblind bewijs, maar voor mij goed genoeg!

De darm bleef echter steeds in de hoofdrol en moet ook denk ik in de huidige darm-onvriendelijke maatschappij steeds als eerste de aandacht hebben.

Weston Price was op dit gebied een van de meest respectabele pioniers, door ons op het belang van voeding te wijzen. De PNI (of functionele geneeskunde, FG) richt zich vervolgens op wat er met die voeding gebeurt nadat die ons lichaam is binnengekomen.

P.S. Net even tijd gehad om de link te bekijken en ik zie dat Alexandra dezelfde ervaring heeft met het verband tussen voeding/darm en dyslexie. Is nog geen dubbelblind bewijs natuurlijk, maar voor mij zegt het genoeg.

 
Hahahaha, waarom denk je dat ik de linken zo snel legde :wink:

PMS, galsteenaanvallen, dyslexie en de (vele) andere kwalen zijn voor mij graadmeters geworden van hoe mijn lijf op dat moment functioneert. Het ene is subtieler dan het andere en alles is een soort van raadgever over hoe verder te gaan. Ik ben zeer zeker nog niet in balans, maar iedere dag een beetje meer. Ook al lijkt het soms een stap of tien achteruit, uiteindelijk zijn het steeds verdiepingen op weg naar gezondheid.

We zijn allemaal darmen.... Ben ik blij dat dat niet letterlijk is.... Ik zie liever de buitenkant van de mens dan de letterlijke binnenkant!

Maar deze uitspraak zette me weer wel aan het denken, als onze belangrijkste basis de darmen zijn, is het daarom dan dat dit systeem door de (voedings) industrie en farmacie structureel verwoest wordt? Vernietig de darmen en de rest komt vanzelf.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.143
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan