Op zoek naar de juiste hulpverlener

Binc, ze bedoelen met zonder zelf er in dat je je niet identificeert met de gedachten dus dat je niet moet denken dat jij die gedachten bent, want anders ga je lijden. Je leid dan een ego bestaan (identificatie met je verstand) ook wel zelfbeeld. Je hebt gedachten maar je bent ze niet. Het ego zorgt dus voor lijden en slokt ons bewustzijn op het zorgt er voor dat je in je hoofd blijft zitten. Het bewustzijn is je ware zelf je kunt het ook zien als de observeerder het kijkt naar je verstand. Zoals ik eerder schreef leef in het hier en nu daar is geen ego. In het hier en nu ben je altijd gelukkig. 80% bewustzijn en 20% denken is de boodschap, functioneel denken dan. Dit zijn mijn favorieten artikels ik vind ze geweldig:

http://home.hccnet.nl/pbl.smit/eckhart_tolle_de_kracht_van_het_nu.html
http://www.goodfeeling.nl/positief-kracht-van-het-nu-tolle.shtml
https://www.zelfhulpboeken.com/de-kracht-van-het-nu-tolle/
http://www.dekentering.info/blog/de-kracht-van-het-nu-in-de-praktijk-door-eckhart-tolle/
https://hetnlpcollege.nl/dwangmatig-piekeren-gedachten-stoppen/
https://hetnlpcollege.nl/mindfulness-meditatie-natuur-oefening/
https://hetnlpcollege.nl/hier-en-nu-zijn-being/
https://hetnlpcollege.nl/oordelen-stoppen/
https://www.lisaportengen.nl/nieuwtjes/de-15-mooiste-inzichten-uit-het-boek-een-nieuwe-aarde-3/
https://www.trouw.nl/nieuws/eckhart-tolle-negeer-de-herrie-van-je-gedachten~bb62cc7a/
 
Henry,




Binc, ze bedoelen met zonder zelf er in dat je je niet identificeert met de gedachten dus dat je niet moet denken dat jij die gedachten bent, want anders ga je lijden. Je leid dan een ego bestaan (identificatie met je verstand) ook wel zelfbeeld. Je hebt gedachten maar je bent ze niet. Het ego zorgt dus voor lijden en slokt ons bewustzijn op het zorgt er voor dat je in je hoofd blijft zitten. Het bewustzijn is je ware zelf je kunt het ook zien als de observeerder het kijkt naar je verstand. Zoals ik eerder schreef leef in het hier en nu daar is geen ego. In het hier en nu ben je altijd gelukkig. 80% bewustzijn en 20% denken is de boodschap, functioneel denken dan. Dit zijn mijn favorieten artikels ik vind ze geweldig:



Ik heb een paar stukken gelezen. Sorry, maar ik ben het echt niet met je eens. Iedereen leeft in het NU. Waarom mag je jezelf niet identificeren met gedachten? Het vormt je zelfbeeld. Men is tevens in staat om bij zichzelf een heel ander programma in te slijpen op basis van positieve benadering. Stel dat ik nu tegen mezelf zeg: He Bianc, goed dat je vanmorgen de buurvrouw even geholpen hebt met het invullen van wat papieren waar ze niet uit kwam. Mag dit dan niet? Mag je niet even jezelf in gedachten een schouderklopje geven volgens deze filosofie van Eckhart Tolle? Dat lijkt mij toch zeer sterk. Zoals ik het lees baseert hij zijn filosofie op basis van wat mensen in het verleden aan negativiteit hebben mee gemaakt. Dat vormt ook je zelfbeeld, of in veel gevallen ook niet. Maar je kunt wel een zelfbeeld creëren op basis van positieve inslijping. Het spijt me, hoe goed je het ook bedoeld en ik dit zeer waardeer, ik kan mezelf hier niet in vinden. Je kan jezelf niet opsplitsen. Onderstaand stukje is al iets wat ik persoonlijk niet voor waar aan kan nemen.



Van alle gedachten en overtuigingen, gevormd door wat je hebt meegemaakt en wat anderen over je zeggen, heb je een beeld gevormd van je zelf. Je hebt het tot waarheid gemaakt en daar leef je naar. Dat ego wil zichzelf koste wat het kost behouden.

Dit kun je namelijk zelf veranderen. Je kunt andere overtuigingen aannemen waardoor je dus niet perse dat negatieve beeld van jezelf hoeft te hebben als waarheid. Wat mijn therapeut dus juist aan het doen was was het oude negatieve beeld wat ik in mijn kinderjaren heb gehad en meer dan 20 jaar geleden veranderde met hulp naar een positief zelfbeeld, weer naar boven halen. En daardoor ging ik me goe klote voelen. Ik besefte alleen niet wat er allemaal gebeurde.

Hij schrijft ook een stukje over met mensen om gaan die niet oordelen en hoe vrij je jezelf dan zou voelen. Dit lijkt bijna onmogelijk aangezien de meeste mensen van nature oordelen. Daarnaast houdt het ook in dat je dus zelf geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen om hiermee om te gaan en het dus ligt aan de mensen. Dit is niet waar aangezien er altijd 2 personen communiceren met elkaar en je hierin zelf ook een rol hebt. Wat ik gisteren dus mee gekregen heb van die drama driehoek is dat je de oordeler ook kunt zien als de aanklager waardoor de andere persoon in de slachtofferrol komt. Daarin heeft deze persoon ook zelf een verantwoordelijkheid, en hangt dus niet alleen af van mensen in de omgeving. Zoals ik het een beetje lees en interpreteer zou het slachtoffer dan kunnen zeggen dat ie zich niet vrij voelt vanwege de veroordelingen van de oordeler (aanklager) Maar wat gaat die slachtoffer daar dan zelf aan veranderen? Welke verantwoordelijkheid neemt die voor zichzelf in deze rol?

Het gaat niet alleen om in het hier en nu leven. Het gaat er ook om dat je open staat om andere gedachten te creëren. En dat doe je met je verstand. Ik kan het niet anders uitleggen en wellicht omschrijf ik het allemaal wel weer verkeerd. Maar het klopt naar mijn gevoel niet. Ik weet dat je het goed bedoeld maar het voelt voor mij niet helemaal oke. Eerlijk gezegd voelt het als new age. Maar toch bedankt!
 
Wat ik gisteren dus mee gekregen heb van die drama driehoek is dat je de oordeler ook kunt zien als de aanklager waardoor de andere persoon in de slachtofferrol komt. Daarin heeft deze persoon ook zelf een verantwoordelijkheid, en hangt dus niet alleen af van mensen in de omgeving. Zoals ik het een beetje lees en interpreteer zou het slachtoffer dan kunnen zeggen dat ie zich niet vrij voelt vanwege de veroordelingen van de oordeler (aanklager) Maar wat gaat die slachtoffer daar dan zelf aan veranderen? Welke verantwoordelijkheid neemt die voor zichzelf in deze rol?


Dit is overigens een stuk wat ik zelf zo interpreteer. Dus niet perse wat mij gister verteld is. Maar wat ik denk te zien in het verhaal van Eckhart Tolle in combinatie met wat ik gister in kort mee heb gekregen.


 
Waarom mag je jezelf niet identificeren met gedachten?

Je leeft dan vanuit je valse zelf, het verstand is een grote gedachten generator, dagelijks ploppen er tussen 30.000 en 60.000 gedachten door het hoofd je gaat die gedachten ook nog geloven. Dit noemen ze lijden. Je lijdt dus is het antwoord. Hier staat het ook duidelijk verwoord: http://www.goodfeeling.nl/positief-kracht-van-het-nu-tolle.shtml



We hebben tussen de 30.000 en 60.000 gedachten per dag en zo’n 95% van al die gedachten is een soort RUIS. Gedachten als ‘stel nou dat?’, ‘wat als?’, ‘had ik maar...’, ‘wat zullen ze van mij vinden?’, ‘ben ik wel goed genoeg?’, zorgen voor mentale verkramping. Het bijzondere is dat we niet onze eigen gedachten creëren. Sluit je ogen maar eens voor 30 seconden en aanschouw dan welke gedachten er in je verschijnen. Ze ploppen op uit het niets, verdwijnen weer en je weet van tevoren nooit welke gedachten er opkomen. Met deze gedachten zit er als het ware een verhalenmaker tussen onze oren. Neurowetenschapper Victor Lamme noemt dit de Mart Smeets in ons hoofd. Hij levert achteraf steeds commentaar en denkt er ook nog eens verstand van te hebben.



 
Goed dan denk ik dat we het over hetzelfde hebben. Maar toch mis ik iets bij die Eckhart Tolle. Ik zie het zo dat je jezelf niet moet laten leiden door je ego. Wat niet wil zeggen dat ego niet bestaat. Ik denk dat dit op hetzelfde neer komt.

Waar jij echter aan voorbij gaat is dat ik de externe factoren benoem waar ik last van heb. Ik ben eigenlijk niet eens zozeer met mijn eigen gedachten bezig of met me eigen dingen. Ik heb gewoon het gevoel te worden geleefd. Door mijn katten en door andere externe omstandigheden.
Onderstaand geluid geeft goed weer hoe het hier in huis dagelijks aan toe gaat. Dan heb ik het nog niet over de knokpartijen en de klachten van de buren. Kort gezegd, ik heb geen eens tijd voor mezelf en zit in me eigen huis met een noise reducer op me kop. Ik ben eerlijk gezegd blij als ik niet thuis ben. Ter illustratie, luister maar eens naar onderstaand geluid. En dat de hele dag door. Zou jij daar blij van worden als je daar de hele dag in zit? Zoals gezegd, dit huis is niet geschikt voor mijn katten. En dan heb ik het nog niet eens over de omgeving wat ook een rol speelt.


https://soundcloud.com/user-269313272-814095987/nieuwe-opname-18

https://soundcloud.com/user-269313272-814095987/nieuwe-opname-20

 
Kort gezegd, ik kan mezelf dus nauwelijks concentreren op me gedachten. Althans, zo ervaar ik het zelf.
 
Weet je Henry,

Hij zegt ook dat je niet aan de toekomst moet denken. Want dat is een verzinsel. Dit klinkt echt als onzin in mijn beleving. Het is niet meer dan normaal om voor jezelf een toekomstperspectief voor je te zien. Dit doe je met gedachten. Het is een doel en heeft niks te maken met ego of een vals zelf waar je naar gaat leven. Om dat doel te bereiken kun je keuzes maken. Je kunt het voor je zien en er uiteindelijk naar handelen. Ik vind het eerlijk gezegd moeilijke materie en niet iets waar ik me in vinden kan.
 
Binc, het lijkt er op dat de katten naar buiten willen. Je moet de materie niet te letterlijk nemen. Over bezig zijn in de toekomst bedoelen ze dat het functioneel moet zijn, dus bijv. een klus plannen. Maar niet bijv. je zorgen maken dat je misschien ontslag krijgt en daar een heel verhaal van gaat breien in je hoofd. Je krijgt misschien helemaal geen ontslag daarom zeggen ze ook vaak gedachten zijn niet echt. Oordelen mag als het maar nuttig is, het probleem is als je gaat oordelen bijv. die brommer maakt veel lawaai dan ga je er automatisch in je hoofd een heel verhaal van maken waardoor je telkens uit het hier en nu getrokken wordt, terwijl je helemaal niets gehad hebt aan dat oordeel. Het is zo als het is.
 
Henry, mijn katten kunnen de hele dag door naar buiten. Dat is echt het punt niet. En dat mag je voor wat betreft mijn kennis over katten ook echt aannemen. Juist als ze buiten zijn hebben ze angst. Ze hebben in heel hun leventje nog nooit rijdende auto's gezien. Als deze nu telkens onder mijn balkon door rijden met knallende muziek omdat de parkeerplaats onder gebouw is zijn ze bang.
Het heeft dus niks te maken met naar buiten willen. Het heeft te maken met omgeving stress.

Oke, dan snap ik wat je bedoeld. Maar dat is dus wel degelijk iets creëren met je gedachten en heeft verder niks van doen met een vals zelfbeeld. Zoals ik al zei, op het moment dat je jezelf daar door laat leiden kan men zelfzuchtig worden. Maar ik blijf erbij dat een mens zichzelf moet voorzien van zelfcompassie en complimenten etc. Het gaat hier dus nog steeds om het zelfbeeld heb ik het idee waar Eckhart Tolle het over heeft. Wanneer je dit dus in een negatief perspectief ziet creëer je dus een negatief zelfbeeld. Ik denk dat dat is waar hij in zijn verhaal standaard vanuit gaat.

Onnodig zorgen maken heeft idd geen zin. Maar men is wel degelijk in staat om vooraf iets aan te voelen komen. Tenminste, dat heb ik wel. Sommige situaties zijn heel makkelijk in te schatten en daar kan je dan op anticiperen. Dat heeft volgens mij niet zoveel te maken met het hier en nu maar eerder waakzaamheid of het oppikken van bepaalde sfeertjes. Dat is een voorgevoel of een bepaalde waarneming. Bij mij meestal bij het rechte eind.
 
Dankjewel Mike!

Jij schrijft dit.



Misschien goed dat ik nu ook eens uitleg wat ik tegen die Eckhart Tolle heb met zijn ‘kracht van het nu’. Als je mijn vorige post goed hebt gelezen, weet je nu dat natuurvolkeren zichzelf niet los zagen van hun voorouders en de door hun overgeleverde wijze tradities. M.a.w. ze zagen zichzelf niet los van hun VERLEDEN! Hoezo de kracht van het nu? Tolle en zijn pseudo-spirituele gezwets zijn 1 grote afleiding van waar het werkelijk om draait. Als je je voortdurend in een constant veranderend nu bevindt, hoef je nooit ergens verantwoordelijkheid voor te nemen en daarmee is het dus verkapt nihilisme!

Naar welke post refereer jij? Waar kan ik dat vinden?


Ik heb zelf dus ook moeite met dat nu verhaal van Eckhart Tolle. Het komt op mij over als kop in het zand steek materie waarbij men dan juist naar de buitenwereld is gericht waarbij men blind is om te kijken naar binnen. Een beter idee zou zijn als men zo vroeg mogelijk leert houvast in zichzelf te vinden en zich op die manier staande te houden. Dan krijg je ook het besef dat je nooit alleen bent. Helaas is dit iets van de meeste kinderen tegenwoordig niet leren. Dit kan alsnog op latere leeftijd. Maar in plaats daarvan zoekt men het geluk buiten zichzelf. En dat kan niet de bedoeling zijn omdat men dan blind is voor het leed in eigen jeugd en daarvan slachtoffer blijft. Op die manier kan er nooit verandering komen van slachtoffer naar verantwoordelijkheid. En het is onze maatschappij die dit maar wat graag in stand wil houden.

 
https://jonathantimar.com/eckhart-tolle-is-a-looney-feminist-in-disguise-a-review-of-the-power-of-now/

Mike
 
Naar welke post refereer jij? Waar kan ik dat vinden?

Helaas zijn deze verloren gegaan door de hack van enkele jaren terug. Gelukkig had ik mezelf nog geciteerd in de post waar ik naar verwees.

Mike

 
En het is weer die nihilistische anti-ego club. Weet je nog dat ik een onderscheid maakte tussen twee soorten ego’s?

Ja, ik moest even terug lezen wat je bedoelde. Maar weet dat je daar naar hebt verwezen idd. Begrijp ik dan goed dat Tolle deze materie dus idd hanteert? Het lijkt mij ook simpelweg niet mogelijk wat die man zegt. Hij heeft het ook over een betere samenleving. Maar voorzover ik het denk te begrijpen op basis van slachtofferschap of negatief zelfbeeld.
 
Als je zijn filosofie hanteer ben je volgens mij een levenloos wezen. En bestaat er geen toekomst. Ik moet het dan niet letterlijk nemen maar hij schrijft het wel zo letterlijk. Wie bepaalt dan dat je het niet letterlijk moet nemen? Ik denk het ego van de ontvanger. Dus bestaat er wel toekomst als je daarop focust en komt dat niet vanzelf.
 
Het is gewoon een zwakke zwetser. Je verleden bestaat niet en de toekomst ook niet, dus je druk maken over waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat heeft geen zin, enkel het nu. Daarnaast dien je nog maar voor zo'n 20% te denken en voor 80% te zijn. Hiermee creeer je ontwortelde mensen zonder doel die niet of nauwelijks nadenken en alleen nog maar bestaan, precies datgene wat de elite beoogt voor de mensheid, zombies! En dan die flauwekul over vrouwen en homo's die meer verlicht zouden zijn, past mooi in de feminisering van de samenleving en de ontmannelijking van mannen. FAKE NEWS!

Mike
 
Ik ben het helemaal met je eens! Men bevind zich dan in een toestand van geestelijke obstipatie.
In deze toestand is het dan ook onmogelijk om een individu te worden en blijf je eigenlijk een volgzaam kuddedier. Dus geen Eckhart Tolle voor mij in elk geval. Toch bedankt Henry!
 
Maakt niet uit Binc jij ook bedankt dat jij het onder de loep hebt genomen, ieder zijn eigen bevinding. Mij heeft het geholpen omdat ik teveel nutteloos in mijn hoofd zat.
 
Ik denk ook dat dat idd het punt is. Dat nutteloze. Dat zijn in weze schijtende buffels die je blokkeren. Wanneer je dat omzet naar productief en doelgericht komen er talenten naar boven. Deze komen boven als je je geest voorwaarden schenkt zoals aandacht. Vertrouwen in jezelf. De filosofie van Eckhart Tolle komt hier niet mee overeen. En eigenlijk is dit een aanwijzing van het ontkennen en verloochenen van onze Geest.
Je hebt gelijk, ieder zijn ding. Maar dit wilde ik nog even meegeven.

Wat ik mezelf wel afvroeg, en waar ik niet uit kom. Die therapeut zat steeds te hameren op slecht gehecht door dingen uit jeugd waardoor problemen ontstaan. Maar ik heb geleerd dat je je leven moet leven en het beter is de banden met het verleden te verbreken om een persoonlijkheid te worden. Volgens mij zijn dit de emotionele banden. En dit bereik je door je gevoelens die in het meest waarschijnlijke geval opgeslagen zijn geweest in het emotionele gebied te ontladen. Is het om die reden dat ik helemaal niks heb met dat continue hameren op het onderwerp slechte hechting? Ik ben daar nog niet over uit.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan