Rauwe lever pil "challenge"

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pike
  • Startdatum Startdatum
Ik neem het met kefir. Zonder vloeistof heb ik eigenlijk niet geprobeerd. Doe het in stukjes van ongeveer 10 gram, maar laat het wel helemaal ontdooien omdat het dan heel makkelijk door te slikken is.

 
Ik neem het met sole en doe het ook in 2x dan zijn ze nog goed bevroren en ruik ik er niks van.('s middags en voor het avondeten)

 
Heb lamslever een keer geprobeerd te bakken maar dat kreeg ik heel slecht weg door de penetrante smaak. Met elke keer kokhalzen komt ook die smaak nog naar boven dus vond dat niet echt prettig. Doe nu 2 keer in de week een stukje van 20-30 gram bevroren in de blender met yoghurt en citroensap, dan is het al beter te doen dan gebakken. Misschien moet ik er nog aan wennen. Misschien toch eens experimenteren met leverworst maken. Vraag me bij de leverpillen af of het wel verstandig is met water weg te spoelen, dan verdun je je maagsap toch? lijkt me beter met melk/kefir/yoghurt

 
Het is ook niet de bedoeling dat je er liters water bij drinkt. Maar een glas water op zich is niets mis mee. Wil je het aanvullen met sole en/of appelazijn, dan heb je een heel goed "doorspoeldrankje".

 
Bevroren pillen vond mijn slokdarm niet zo fijn, dus vandaag de stukjes even een kwartiertje laten liggen zodat ze ontdooid maar nog wel koud waren. Iets van 15 gram weggeslikt (meerdere stukjes tegelijk) zonder kauwen met een half glas water. Werkelijk niets van de lever geproefd. Viel me heel erg mee. De volgende keer snij ik niet meer van die kleine stukjes. In ontdooide vorm is het echt heel makkelijk wegslikken en als het zoals gezegd nog wel koud is proef je er niets van. Nu even een paar weken volhouden.

 
Ik moet zeggen dat ik de mentaliteit van de meeste mensen erg slap vind op dit forum als het om voeding gaat dat mensen niet kunnen of willen "slikken". WAAR is de wil om te genezen :? ???? ik snap dat gewoon echt niet.

Mijn mening is sowieso dat je vlees nooit bevroren moet eten. Heb een keer bevroren stukjes hart aan mijn kat gegeven die kotste het gelijk weer uit met de rest van zijn maaginhoud.

Snij lever in stukjes doe het in een glas met rauwemelk (blender het desnoods) en drink het op simpel.
Als je het niet lekker vind knijp je je neus dicht bij het drinken proef je niks.
so simple

EN SOWIEZO geen water bij drinken. Drink er enzym rijke melk bij of kefir of een rauwe eidooier dit zorgt voor SUPER opname van alle voedingsstoffen.

 
De kogel is door de kerk: ik heb lever gegeten en vond het lekker!

In Kekerdom heb ik geleerd dat een relish het prima doet bij lever. Ik was echter nog niet klaar voor de geur en het mondgevoel van lever. Dat is nu definitief verleden tijd!

Hier het recept, zoals ik vanavond lever heb klaargemaakt en gegeten (sorry, niet rauw):

Smelt ghee (heb ik gedaan) of boter of niervet of reuzel in de pan en voeg hier grof gesneden (of fijn gesneden, als je dat prettiger vindt) uien aan toe, zoveel als je wilt. Laat de uien niet karamelliseren of glazig worden, dus voeg bijtijds een flinke scheut azijn toe. Goede azijnsoorten zijn: appelazijn, rode wijnazijn of balsamico (of een combinatie hiervan). Voeg vervolgens toe: complete suiker (Billington's (heb ik gedaan), palmsuiker of kokosbloesemsuiker), Keltisch zeezout en gemalen zwarte peper. De lever is sterk genoeg van smaak, dus knoflook laten we weg. Blijf proeven en streef een perfecte balans na van zoet, zuur en zout. Vergeet ook niet het bloed van de lever toe te voegen, wees hier niet bang voor! Blijf water toevoegen, net zo lang totdat de uien zacht en zoetig zijn en de relish is ingedikt en dus gekaramelliseerd. Als de relish aan het indikken is de in stukken gesneden lever toevoegen. Goed blijven roeren en hooguit de lever hooguit 5 minuten bakken in de relish. Snijd een stukje door om er zeker van te zien dat de stukjes lever van binnen nog rozig van kleur zijn. Smakelijk!

Mike

 
Pike had het laatst over het velletje van de lever afpeuteren, ik heb ben toen vergeten vragen hoe of wat, moet er een velletje afgepeuterd?

 
Om de hele lever zit een taai vel dus als je toevallig een stuk lever van dat buitenste stuk hebt dan is het aan te raden om deze weg te snijden of weg te scheuren.
Als je dat niet doet is er nog niets aan de hand maar dan kan de lever wat taaier zijn omdat dat velletje nogal taai is.
Dus gewoon even kijken of je er een vel kan ontdekken bij de lever. Volgens mij niet zo moeilijk te zien.

 
En als je de lever klaarmaakt zoals Mike hierboven beschrijft PLUS je haalt het velletje eraf EN je laat het even een uur of twee (of meer) weken in melk of kefir dan moet je het wel lekker vinden. Zo niet dan blijft echt alleen nog de rauwe lever pil over!

 
Ik heb nu letterlijk en figuurlijk de smaak te pakken en ga vaker lever op deze manier bereiden en eten!

Mike

 
Had al enkele dagen geen rauwe lever gegeten. Voel me de laatste tijd niet zo lekker. Vaak misselijk en veel last van mijn maag. (Wellicht van het msm poeder wat ik gebruik, daar ben ik nog niet achter) Enfin, zojuist 'gewoon' wat stukjes half bevroren rauwe kalfslever zo goed en kwaad als het ging weg gekauwd. Of het volgende zo snel mogelijk is, weet ik niet. Vooral omdat ik vermoed een behoorlijke spijsverteringsstoornis te hebben. Dus misschien is het psychisch. Maarrr.. ik voel de energie toe nemen!

 
Ongeveer een week aan de rauwe lever ,gewoon bij de rest van het eten. Goed te doen hoor.Veel verschil met de periode ervoor merk ik niet......maar dat is ook niet de rede om het te eten(het verschil).De lever heeft gewoon heel veel voedingswaarde met de rauwe variant eihgenlijk nog meer.
En daarnaast....wat de oermens kon kan ik ook. :wink:
Jullie nog iet ervaren of net begonnen?
ad

 
Vorige week was ik nog zo enthousiast over lever in relish. Afgelopen woensdag ben ik met hetzelfde enthousiasme aan de gang gegaan en heb de lever laten staan en iets anders gegeten. Ik denk toch niet dat het iets met mij en lever gaat worden, sorry.

Mike

 
Ik moet bekennen dat ik er ook niet zo heel veel van merk. Misschien iets meer energie op dagen dat ik de rauwe lever pil heb gehad maar dat kan ook verbeelding zijn.
Maar ik eet al jaren vrijwel elke week lever dus voor mij is het verschil misschien ook niet zo groot behalve dat het in dit geval rauwe lever is.
Maar ik ga er wel mee door. Ik wil elke week lever binnenkrijgen voor de (Multi) vitaminen en mineralen maar ik kom er soms niet aan toe om lever te eten omdat ik ook nog andere dingen wil eten.
En het is rauw, veel van de door Price onderzochte volken aten een deel van hun dierlijke voedsel rauw dus dat pak ik zo ook weer mooi mee.

Ik ga dus door met in principe elke dag een 15 a 20 gram rauwe lever en dan meestal ook nog 1 keer per week 150 a 200 gram gebakken lever.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.550
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan