De kogel is door de kerk: ik heb lever gegeten en vond het lekker!
In Kekerdom heb ik geleerd dat een relish het prima doet bij lever. Ik was echter nog niet klaar voor de geur en het mondgevoel van lever. Dat is nu definitief verleden tijd!
Hier het recept, zoals ik vanavond lever heb klaargemaakt en gegeten (sorry, niet rauw):
Smelt ghee (heb ik gedaan) of boter of niervet of reuzel in de pan en voeg hier grof gesneden (of fijn gesneden, als je dat prettiger vindt) uien aan toe, zoveel als je wilt. Laat de uien niet karamelliseren of glazig worden, dus voeg bijtijds een flinke scheut azijn toe. Goede azijnsoorten zijn: appelazijn, rode wijnazijn of balsamico (of een combinatie hiervan). Voeg vervolgens toe: complete suiker (Billington's (heb ik gedaan), palmsuiker of kokosbloesemsuiker), Keltisch zeezout en gemalen zwarte peper. De lever is sterk genoeg van smaak, dus knoflook laten we weg. Blijf proeven en streef een perfecte balans na van zoet, zuur en zout. Vergeet ook niet het bloed van de lever toe te voegen, wees hier niet bang voor! Blijf water toevoegen, net zo lang totdat de uien zacht en zoetig zijn en de relish is ingedikt en dus gekaramelliseerd. Als de relish aan het indikken is de in stukken gesneden lever toevoegen. Goed blijven roeren en hooguit de lever hooguit 5 minuten bakken in de relish. Snijd een stukje door om er zeker van te zien dat de stukjes lever van binnen nog rozig van kleur zijn. Smakelijk!
Mike