Beste FF-lezers,
Ik ben een nieuwe deelnemer op het forum en om kennis te maken verwijs ik je graag naar mijn
introductie.
Q zegt: Think mirror, It’s going to be biblical en Symbolism will be their downfall. Ik ben van mening dat deze woorden ook van toepassing zijn bij dit thema.
Zet je I-can-see-the-Transgender-bril maar op en we gaan beginnen:
Mannen die zich voor doen als vrouwen en vrouwen die zich voor doen als mannen, dat gebeurt al eeuwen lang om verschillende redenen.
Zie PDF op deze
site. In dit artikel staat beschreven dat bv. de Cocopah, Crow en Zuni indianen uit Amerika bekend waren met travestie.
Op de transgenderinfo.be website staat uitgelegd waarom:
Wanneer je door Noord-Amerika reist zit de kans er dik in dat je kennis maakt met heel wat zogenaamde two-spirit personen. Two-spirit is een parapluterm die gebruikt wordt om mensen aan te duiden die zich niet laten vangen in man-vrouw vakjes en een gender non-conforme expressie en identiteit hebben. Deze identiteiten zijn gebaseerd op hun culturele en spirituele geloof dat de geest van mensen zowel vrouwelijk als mannelijk kan zijn. In Noord-Amerikaanse stammen worden ze gerespecteerd omwille van hun ceremoniale en spirituele rol als genezers. Link naar deze
site.
Oke, dus travestie, gebaseerd op een cultureel erfgoed en spiritueel geloof bestaat al heel lang. Ik kan me ook voorstellen dat travestie in het verleden werd toegepast in tijden dat homoseksualiteit niet geaccepteerd was binnen de samenleving. Dus wanneer een man zich verkleedde als vrouw en samen was met een andere man (een homo-man) dan viel dat minder op. Idem dito geldt natuurlijk voor vrouwen.
Maar wanneer werd transseksualiteit mogelijk, vroeg ik me vervolgens af? Wanneer waren geslacht veranderende operaties mogelijk en sinds wanneer werden de geslacht veranderende hormonen toegepast?
Een exact antwoord op de hormonen-vraag heb ik nog niet gevonden, maar wanneer de eerste geslacht veranderende operatie plaatsvond is wel bekend.